BINNENPARKING – Historici schuiven een nieuwe hypothese naar voren om de Belgische revolutie van 1830 te verklaren. Uiteraard speelde onvrede met de Nederlandse vorst Willem I zeker mee, maar dankzij een nieuwe bronnenanalyse blijkt het vooral de bomvolle zaal theaterliefhebbers die naar de opera “La muette de Portici” van Daniel Auber zaten te kijken die het geweld aanwakkerde en verspreidde. “Theaterliefhebbers hebben nu eenmaal de neiging om na de voorstelling nog stevig na te praten“, concludeert de studie. “En toen is er wel heel stevig nagepraat, met alle gevolgen van dien.”

“We weten dat er onder de katholieken in de Zuidelijke Nederlanden zeer wantrouwig naar hun protestantse vorst werd gekeken, en dat ook de liberalen zijn autoritaire stijl allesbehalve konden verdragen”, oppert geschiedkundige Louise De Petter. “Maar het kwaad was al geschied toen de Muntschouwburg in zulke woelige tijden halsoverkop honderden culturele meerwaardezoekers binnenliet. En dat tijdens de hete zomermaanden. We weten allemaal hoe dat soort onverbeterlijke intellectuelen het niet kan laten om na de performance onderling te gaan doorbomen over de politieke relevantie van het stuk dat ze net gezien hebben en de inperking van hun vrijheden die zelfs dergelijke fictie toch perfect symboliseert. Daar komen gegarandeerd vodden van.”

Mijn leven is leeg en waardeloos zonder regelmatige updates van Het beleg van Antwerpen. Zet mij op die lijst, godverdomme!
We respecteren uw privacy bla bla...

4 REACTIES

Leave a Reply