BUITENPARKING – Voor de zoveelste keer heeft een amateur zich in Spanje klaarblijkelijk aan de restauratie van een eeuwenoud kunstwerk gewaagd. Het gaat om een beschilderd houten beeld van Sint-Joris in het stadje Estella. Vreemd genoeg lijken de meningen op sociale media bijna exact fifty fifty verdeeld. Ook bij ons is dat het geval. Iets meer dan de helft van de bevraagde Vlamingen is niet opgezet met het eindresultaat, terwijl de andere groep er dan weer duidelijk geen graten in ziet.

“Hier is toch niets mis mee?”, vindt Anita M. uit Merksem, die ieder jaar met haar man in Spanje op vakantie gaat en al eens graag naar een podcast over schilderen luistert. “Ik heb het origineel nooit gezien en ken geen kloten van de bredere geschiedenis of context van dit werk, maar wat zogenaamde restauratie-experts hier over te zeggen hebben zal mij chorizo wezen. Ik vind het helemaal prima.”

“Natuurlijk moeten die establishment linkiewinkies weer moeilijk doen over iemand die het duidelijk goed bedoeld heeft”, valt Emiel N. uit Oostende haar bij. “En dan smijten ze maar met moeilijke woorden als perspectief, integriteit of iconoclastische kutzooi. Typisch iemand die voor de rest geen argumenten heeft.”

Mijn leven is leeg en waardeloos zonder regelmatige updates van Het beleg van Antwerpen. Zet mij op die lijst, godverdomme!
We respecteren uw privacy bla bla...

3 REACTIES

  1. Er wordt gezocht het verleden in ere te herstellen. Maar veel verder dan de restauratie van een Murillo naar het niveau van een kleuter die voor het eerst een gezicht schildert komt het niet. Het talent ontbreekt daarvoor, en dat is het geval op alle niveaus van cultuur. Zo lijkt journalistiek veel op dezelfde soort restauratie van de literatuur. Veel nieuws is er niet, alles is even voorspelbaar.

  2. Laten we niet vergeten dat gedurende de Beeldenstorm ook schilderijen werden verwoest.
    U weet het al, ik heb het over de ‘Onbevlekte Ontvangenis’, waarbij het gelaat van Maria genderneutraal werd gerestaureerd, volgens de nieuwe opvattingen van LGBTQ+.
    Tegenwoordig is de opvatting steeds meer dat de Maagd slechts een algemene titel was in haar tijd.

    Het kan dus ook een oprechte poging zijn geweest het schilderij een eigentijds karakter te geven, met een even afgestompte platte gelaatsuitdrukking als aan een iPhone.
    Ook Jezus is aan herziening toe, de Britten lopen voorop met anti=racistische voorstellingen.
    (Na George Floyd en Leopold II.)

Leave a Reply