POLITIEK – Terwijl het aantal coronabesmettingen duidelijk blijft stijgen in binnen- en buitenland, worden toch meer en meer mensen de maatregelen grondig beu. Niet alleen omdat ze hun sociale en professionele leven missen, maar ook uit onvrede over hoe politici met hun basisrechten omspringen. Onze reporter sprak met Thijs (39), een blogger die alle sociale kanalen opengooit om zijn gegoogelde bevindingen via zijn iPhone te delen over hoe de overheid dagelijks zijn privacy schendt.

“Dit is toch niet normaal meer?”, vraagt de oprichter van de gloednieuwe dissidente blog Kzentmuug zich luidkeels af, gekluisterd aan zijn hoogtechnologisch Apple-product en permanent ingelogd op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat, TikTok en Google+. “De overheid volgt ons doen en laten en wij laten dat blindelings gebeuren. Mensen nemen gewoon geen eigen verantwoordelijkheid. Ik heb net een hoop boeken via Amazon en Bol.com naar mijn thuisadres laten leveren die mij stuk voor stuk gelijk geven en waarschuwen hoe we onze data vrijwillig uit handen geven onder het mom van vooruitgang. En als ik iets betwijfel, vraag ik dat onmiddellijk aan Alexa, die voor de zekerheid 24/7 opstaat. Mij zullen ze niet liggen hebben.”

“Wacht”, houdt Thijs ons tegen voor we vertrekken. “Ik zal ineens een Goodreads-account aanmaken en snel door de gebruikersovereenkomst scrollen die toch niemand leest, en dan deel ik die lectuur meteen met elke wildvreemde die het weten wil. Dan kan iedereen ook meteen zien wat ik zoal lees en wat bijgevolg mijn diepste overtuigingen zijn. Rap aan mijn LinkedIn plakken en dan ziet mijn baas het ook. Willen jullie ondertussen even mijn telefoon in de gaten houden voor als de Deliveroo-bezorger mij belt? Als ik mijn smartwatch mag geloven, begin ik honger te krijgen.”

Mijn leven is leeg en waardeloos zonder regelmatige updates van Het beleg van Antwerpen. Zet mij op die lijst, godverdomme!
We respecteren uw privacy bla bla...

5 REACTIES

  1. De paus zegt dat roddel veel gevaarlijker is dan corona.
    Al is het geautomatiseerd.

    Ik was op het platteland. Ik stond even langs de weg met de fiets, en genoot even van de sterrenlucht en er komt een dure wagen langs die terugrijdt om me te intimideren, zijn koplampen op me gericht. In deze buurt worden de koplampen ook juist aangezet en niet gedimd als je tegenliggers hebt. Dat soort dingen gebeurt daar altijd. De mensen die dit doen zijn mogelijk bang voor een of andere diefstal. Een andere ethiek dan de verkeersregels kennen ze pertinent niet vanuit hun auto waarin ze zo stoer zijn. Het zijn criminelen, op een plek waar ze weten dat ze achterlijk zijn en dat zo in willen halen. Vaak komt de volgende dag de politie er al bij, anders hebben ze niets te doen, met allerlei krankzinnige verhalen.

    De varkensboer.
    Ik sprak buiten ook iemand die was weggevlucht uit een dorp dat hij zei dat helemaal was verwoest door de varkensindustrie, dicht bij een stad. Dagelijks kwam hij daar langs op de fiets naar zijn werk en hij had er genoeg van gehad. Een varkensboer daarvandaan was nu op tv geweest, want hier lag het epicentrum van corona.
    Hij had het ook over de algoritmen die Facebook beheersen en manipuleren. Ik denk dat het er al inzat. Toen ik over het psychologische aspect begon (van corona), liep hij kwaad weg. Hij zag dat als neigend naar een samenzweringstheorie. Er vloog een wesp om me heen, en mijn koffie viel op de grond.

  2. Ik geloof niet meer zo in de moraal van de gewone man, die zich met ‘hard werken’ omhoog gewerkt heeft, niet dus. Het is vaak omlaag.
    Ik kon nog wel zeggen dat ik de psyche niet zie zoals gebruikelijk. Het is deel van de natuur. Al kun je dat op dat vlak net zo goed buiten beschouwing laten, omdat er nog nauwelijks nog iets te vinden is.

    Maar ook is de psychologische factor actueel in de politiek. Meer dan de mechanische opvatting die geschikt is voor exploitatie die floreert bij de onbewustheid ervan. Het is geen toeval dat de westerse psychologie klinisch is ontstaan, door bestudering van de ziekte.
    Een gezonde geest is immers niet rendabel. Daarentegen beroep ik me nog op de oude Grieken.

    • Een van de meest zieke aspecten, een uiting van diezelfde onwetendheid, van de westerse samenleving is dat iedere boerenlul een verklaring nodig heeft voor alles wat je doet, of niet. Hiermee is ieder grassprietje geprivatiseerd.

    • Het onderscheid tussen privé en publiek is onduidelijk. Dat is alles.
      Het zoeken naar de menselijke psyche is even onbegonnen werk als de deeltjesversneller bij CERN in Genève om een deeltje te vinden. Ze draaien in kringetjes rond. En dat is geautomatiseerd.
      Maar een simpele ziel is de wetenschap al ver voorbij, niet eens met observatie maar met zichzelf zijn.

Leave a Reply