Regelmatig zet ‘het beleg van Antwerpen’ plaatselijk creatief geweld in de kijker. Hierbij lieten wij onze nieuwe rubriek gepast ontmaagden door grafisch illustrator slash hiphopartiest Jonas ‘Cozone’ Van de Vyver (28), en dit naar aanleiding van zijn derde ‘beattape’ Chopaholic, die sinds vorige maand integraal online staat. Ook de kleurrijke cover ontwierp Cozone eigenhandig. We konden hem net voor het nieuwe jaar strikken voor een interview.

Zijn beattape staat online te beluisteren op https://cozone.bandcamp.com en zijn illustratiewerk vind je op http://www.jonasvandevyver.com.

De omslagfoto van dit interview werd getrokken door Kaat Van Tiggel. Haar werk kan je vinden op http://www.kaatvantiggel.com !

cozone 2.jpg
Jonas Cozones derde beattape ‘Chopaholic’

Het beleg van Antwerpen: Hoe kom je aan de naam Cozone?

Jonas Cozone: “Coz” is eigenlijk een afkorting van mijn vroegere graffitinaam, daar heb ik dan “one” achter gezet, iets wat in hiphop- en graffiticultuur wel vaker gebeurt om uit te drukken dat je de eerste en de enige echte bent met die naam.

Het beleg: De enige echte ‘Coz’ dus. Fair enough. Je gooide onlangs je derde beattape ‘Chopaholic’ online. Gaat het bij jou om een totaalconcept met een rode draad of is het meer een collectie van op zich staande beats?

Cozone: Het is meer een collectie losse beats die ik al lange tijd had liggen maar waar niets mee gebeurde. Sommigen werden wel al gebruikt zoals ‘Can’t hide’ door de Nederlandse rapper Nexus en ‘Come on down’ door Safi & Spreej. Anderen werden bv. lange tijd gereserveerd door rappers, maar zijn dan uiteindelijk toch niet gebruikt. Van sommige producties vind ik het zonde dat er niets mee gebeurt dus beslis ik om de zoveel tijd om een selectie te maken en hiermee een beat tape uit te brengen om te tonen wat ik in mijn mars heb.

Het beleg: Hoe kwam je tot de titel ‘Chopaholic’?

Cozone: Het is een mengeling van het woord shopaholic en ‘choppen’ van ‘chopping up samples’, een term die in de beatmaker wereld gebruikt wordt voor het gebruiken en knippen van samples. Zoals een shopaholic iemand is die graag shopt, ben ik iemand die graag veel samples gebruikt.

Het beleg: Hoe zijn de eerste reacties? Ben je tevreden over het eindproduct?

Cozone: Ik heb al veel goede reacties gekregen. Wat ik ook leuk vind is dat iedereen altijd andere favorieten heeft. Dat bewijst voor mij dat mijn doel om met elke beat wel iemand aan te spreken en er niet maar 1 track is die ertussen uit springt geslaagd is. Ik ben dus best wel tevreden over het eindproduct.

Het beleg: Dit is ondertussen je derde beattape. Hoe heb je jezelf als beatmaker zien evolueren? Sta je door de jaren heen bloot aan andere invloeden en hoe incorporeer je die in je werk?

Cozone: Ik merk zelf wel een evolutie zowel op technisch (vooral qua afmixing enz.) als op stilistisch vlak. Vroeger maakte ik oldschool hiphop beats, maar de laatste jaren heb ik zeker ook newschool invloeden. Eigenlijk is de combinatie van de twee wat ik momenteel het liefst hoor. De nieuwe invloeden zorgen ervoor dat het een uitdaging blijft, maar soms kan ik het toch niet laten om nog eens een typische simpele oldschool boombap beat te produceren.

Uiteraard laat ik me ook inspireren door artiesten die ik zelf goed vind, maar probeer wel steeds mijn eigen touch te behouden.Ik maak ook nog steeds in de eerste plaats beats voor mezelf als een soort van creatieve uitlaatklep, dus ik voel niet zo de druk om altijd maar te moeten aanpassen of mee te gaan met een bepaalde hype, ik doe vooral wat ik zelf graag hoor.

flus-cozone
Jonas Cozone (Kaat Van Tiggel)

Het beleg: Je hebt je ook al achter collaboratieve projecten gezet, bijvoorbeeld met performers als Safi en PXL. Gaat dat samenwerken makkelijker voor je of zie je jezelf meer als een onafhankelijk artiest?

Cozone: Ik zie mezelf meer als een onafhankelijke artiest die soms samenwerkt met rappers. Een hiphopproducer of beatmaker blijft dikwijls wat meer op de achtergrond of in de schaduw van een vocale artiest. Zeker bij afzonderlijke producties op een album. Door die collaboratieve projecten kan ik mezelf ook wat meer op de voorgrond zetten als artiest. De samenwerkingen gaan meestal vlot, omdat veel artiesten mijn stijl kennen en zelf ook goed weten wat ze ermee willen doen.

Het beleg: Van welke samenwerking ben je tot op heden het meest tevreden?

Cozone: Dat kan ik moeilijk zeggen omdat elk project uniek is. Het project met Dion Mase vond ik bijvoorbeeld een goede combo omdat hij heel goed past op mijn beats qua stijl, plus het is internationaal, en dat is altijd mooi meegenomen. De samenwerking met Kleine Ben en King B vond ik dan weer interessant omdat het meer de nieuwe generatie is, die vooral newschool muziek maakt. Ik heb er dan ook enkele newschool beats voor gemaakt, maar er zijn ook tracks waar zij op meer traditionele hiphop beats rappen, wat voor hen ook een uitdaging was. We hebben ons als het ware wat aan elkaar aangepast voor dat project, en het resultaat vond ik zeer geslaagd. De projecten met Safi en PXL waren dan weer voor de hand liggend omdat het jeugdvrienden zijn, en we zo goed als samen begonnen zijn met muziek maken. Daardoor wisten we goed van elkaar wat we wouden en is het telkens een goed geheel geworden. Over elk project kan zo wel iets gezegd worden.

Het beleg: Je werk en imago belichamen natuurlijk hiphop, maar je hebt in interviews ook al aangegeven dat je voor andere genres open staat, van onder andere klassieke muziek tot jazz. Is het belangrijk voor je om die genreconventies te blijven doorbreken en uiteenliggende invloeden te laten samensmelten?

Cozone: Op zich is dat eigenlijk niet echt een doel voor mij, maar als je ‘samplet’ heb je bijna geen andere keuze dan verschillende genres te beluisteren en ontdekken, dat is juist het leuke. Al doende leer je veel muziek kennen, en als ik het interessant vind, dan gebruik ik het. Hiphop is sowieso altijd al een heel breed en snel evoluerend genre geweest met heel veel verschillende invloeden.

Het beleg: Als je met eender welk artiest ter wereld – levend of dood – morgen een beattape mocht maken, aan wie zou de eer vallen?

Cozone: The Alchemist.

the-alchemist
Amerikaans rapper, DJ en producer The Alchemist.

Het beleg: Kort en bondig. We kennen je ook als illustrator. Je werk rond Antwerpocalyps trok bijvoorbeeld grote ogen door de moderne stad na een soort “einde der tijden” te presenteren. Daar raak je bij een breed publiek mogelijk een gevoelige snaar. Krijg je vaak uiteenlopende reacties op je werk?

Cozone: Naast vooral goede reacties kreeg ik ook veel vragen zoals “wat is er juist gebeurd met Antwerpen?” of “wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?” Ik heb deze vragen altijd bewust onbeantwoord gelaten, zodat de toeschouwer deze zelf kan invullen. Zeker met de huidige maatschappelijke gebeurtenissen over heel de wereld zorgt dat voor veel verschillende interessante verhalen en visies. Dat is interessanter dan dat ik er zelf één vast idee of verhaal aan zou vastpinnen en het zorgt ook voor interactie met de kijker. De beelden lijken ook steeds actueler te worden, waardoor ze dikwijls weer opduiken in sociale media.

antwerpo.jpg
Cozone’s visie van de Antwerpse Groenplaats in zijn Antwerpocalyps collectie

Het beleg: Heb je bij het creëren van (dergelijke) beelden een specifiek effect of boodschap in gedachten? Wat is de drijfveer achter je grafisch werk?

Cozone: Bij mijn Antwerpocalyps reeks was het wel de bedoeling om mensen aan het denken te zetten, op welke manier en in welke richting, daar zijn ze vrij in. Maar ik heb ook illustraties waar dat helemaal niet het geval is, ik vind ook zeker niet dat dat altijd moet.

Het beleg: Ben je momenteel ook bezig met een grafisch project en speelt de stad Antwerpen daar opnieuw een rol bij?

Cozone: Momenteel heb ik al vrij veel werk als freelance illustrator voor verschillende educatieve uitgeverijen waardoor ik weinig tijd heb om er nog een volledig eigen groot project aan toe te voegen. Ik werk tegenwoordig in mijn vrije tijd vooral aan losse illustraties van cartoonachtige dierenfiguren in de setting van het straatleven in grote steden. Ik vind de combinatie van de onschuldige diertjes zoals we ze vooral gewend zijn van bv. disney films in combinatie met de ruige en ruwe hiphop- en straatcultuur wel een boeiende combo. Op dit moment is dat nog niet echt een project maar wie weet vloeit hier in de toekomst wel iets concreets uit, bv. een strip of zoiets. Ik ben iemand die vooral al doende op ideeën komt.

Het beleg: Ook voor ‘Chopaholic’ heb je de illustratie verzorgd. Hoe ben je tot dat beeld gekomen?

Cozone: Aangezien de stijl van de illustraties waar ik momenteel aan bezig ben ook hiphop getint zijn was dat dus ideaal om te gebruiken als cover. Ik houd er ook van om stadsbeelden en taferelen te tekenen. Ook wou ik geen getypte tekst, alles getekend dus, en ook echt aanwezig in het straatbeeld. Zo is ‘cozone’ de rook die uit een sigaret komt, en de andere tekst gedrukt op kleding aan de wasdraad, enzovoort. Eerst had ik alleen de hond die in zijn kamer beats maakt op een MPC met wat achtergrond als basis. Maar al snel kwam ik op het idee om meer uit te zoomen en nog andere ramen en figuren toe te voegen en zo ben ik tot het uiteindelijke coverbeeld gekomen.

Het beleg: In hoeverre gaan je illustratie- en beatprojecten met elkaar in dialoog? Brengt het ene je vaak inspiratie voor het andere?

Cozone: Eigenlijk hebben deze weinig met elkaar te maken, enkel als ik een cover maak zoals nu dus het geval is.

coz flus.jpg
Jonas Cozone (FLUS)

Het beleg: Je maakt best een statement door je werk vrij op het net te gooien? Verraadt dat een zekere overtuiging of heb je daar pragmatische, martkgerichte motivaties voor?

Cozone: De enige reden hiervoor is eigenlijk omdat ik er zeker van ben dat je zo veel meer mensen bereikt, verder is het niet echt een statement of overtuiging. Je kan best eerst een fanbase creëren en dan achteraf zien hoe je er eventueel iets mee kan verdienen. Andersom werkt dat meestal niet, of toch heel moeilijk. De meeste mensen betalen alleen voor iets wat ze al kennen. Daarnaast werk ik full-time als freelance illustrator voor verschillende uitgeverijen. Dat werk is uiteraard niet gratis.

Het beleg: De kracht van het internet en sociale media maken je werk natuurlijk meteen zicht- en hoorbaar over zowat de hele wereld. In hoeverre krijg je reacties uit het buitenland of bloeien er zelfs nieuwe projecten uit?

Cozone: Mijn beattapes worden meestal ook opgepikt door internationale blogs. Op die manier komen er natuurlijk veel reacties van overal ter wereld. Uiteraard krijg ik soms ook de vraag om samen te werken, maar niet elke artiest is even getalenteerd en dan moet ik ook zien dat ik er zelf wat aan heb.

Het beleg: Misschien een ‘zware’ vraag. Je bent het er vast mee eens dat dit ‘vreemde’ of toch onzekere tijden zijn, waarin vrijheid van expressie en een kritische kijk op de samenleving niet altijd gestimuleerd worden. Heeft een (veelzijdige) kunstenaar als jij daar een rol in te spelen of zie je jezelf los van maatschappelijke context?

coz-graf

Cozone: Kunst op zich heeft daar zeker een rol in. Je kan met kunst zeer veel zeggen en discussies uitlokken, allicht ook op maatschappelijk vlak. Mijn Antwerpocalyps reeks was daar denk ik wel in geslaagd. Het werk dat ik momenteel maak zou je ook kunnen linken aan een maatschappelijke context, maar buiten het feit dat het vooral gaat over een bepaalde groep mensen in armere stadsbuurten is er voorlopig niet echt een boodschap die ik wil overbrengen. Het is eerder een portret of voorstelling.

Het beleg: Tot slot, je zit waarschijnlijk al met toekomstige projecten in je hoofd. Tipje van de sluier?

Cozone: Er zijn wel enkele ideeën zowel op muzikaal als op illustratief vlak. Momenteel is er nog niets concreets dat ik kan lossen, maar daar komt zeker snel verandering in.

Het beleg: Nou, bedankt en veel succes! P.S.: We zijn best jaloers op je sneakercollectie!

Abrahamus Villanus

Leave a Reply